KIEWIE project

KIEWIE 1

Een aantal jaar geleden gaf Martje een presentatie over haar broer Bert, die verstandelijk en lichamelijk beperkt is. Zij wilde haar klas laten zien wat Bert bijzonder maakt en hen een kijkje in zijn leven geven. De presentatie had een grote impact op de klas, die Bert graag wilde leren kennen. Stichting Zelo, opgericht door ouders van kinderen met een verstandelijke beperking, zag de positieve effecten van de presentatie en besloot dit op te pakken. Wat ooit begon met de presentatie van Martje, is inmiddels uitgegroeid tot een compleet basisschoolproject voor groep vier. Vanaf 2015 neemt Kiewie, een vogeltje dat niet kan vliegen, de kinderen mee in de wereld van zijn beperking en laat hen op een speelse manier nadenken over thema’s zoals vriendschap, communicatie en vrije tijd voor mensen met een beperking.

Het project, wat bestaat uit een interactief werkboek, een presentatie, een ontmoeting en uiteindelijk het spelen van een speciaal ontwikkeld spel, zorgt ervoor dat de basisschoolleerlingen op een speelse manier kennismaken met een voor hen vaak nieuwe doelgroep. Zij leren tijdens het project dat iedereen mee kan en mag doen in de wereld. Hiermee wordt integratie en participatie al op jonge leeftijd en op een natuurlijke manier in gang gezet.

Voordat Kiewie in het leven werd geroepen, hebben een aantal scholen al geëxperimenteerd met het project, toen onder de naam ‘Ik ben bijzonder, jij bent bijzonder’. Dit was een groot succes. Door de positieve reacties heeft stichting Zelo eind 2014 besloten om het project professioneel vorm te geven, zodat het project ook elders in het land kan worden aangeboden. Dit betekende het begin van Kiewie. Vanaf september 2015 zal Stichting Zelo het project aanbieden aan verschillende gemeentes in Nederland, zodat Kiewie door het hele land zijn verhaal kan doen. Kijk voor meer informatie op www.kiewieproject.nl.